Go to Top
  • Geen producten in de winkelwagen.

6 Augmented Reality Games

Augmented Reality leent zich van nature erg goed voor games. Het prikkelt de fantasie omdat je met augmented reality letterlijk iets niet-bestaands toevoegt aan de bestaande wereld. Elfjes, draken, alle soorten tovenarij worden mogelijk. Daar moeten toch massa”s creatieve voorbeelden van te vinden zijn?
Het eerste voorbeeld dat ik vind is een Augmented Reality verkleedpartijtje met Optimus Prime. Het resultaat kan er indrukwekkend uitzien, maar als spel mist interactiviteit. Het werkt alleen als je tijdens het spelen iets als een AR-bril op hebt om de aura te zien. Eventueel is het wel toepasbaar bij een verjaardagspartijtje waarbij je achteraf de kinderen een filmpje mee naar huis geeft.

Tafelspelen

Het tweede voorbeeld is een schietspel met zombies. Hier gaat het om een tafelspel waarbij je speelt op een kaart waar een AR 3D-wereld getoond wordt. Je vliegt als speler rond in een helicopter door het bewegen van je mobiele telefoon. Let daarbij eens op de dikte van het gebruikte voorbeeld in de video! Bedenk dat dit voorbeeld gemaakt is in 2009. Een interessante twist is dat je een bepaald merk snoepjes in het veld kunt gebruiken als bommen die je vanaf een afstand uit je helicopter kunt activeren.
Een totaal ander soort interactiviteit uit 2010 is het Augmented Reality tekenen. Je tekent zelf de triggers die vervolgens als aura zichtbaar zijn met je mobiele telefoon. Je kunt zelfs de baan tekenen van je eigen racespel of dobbelstenen omduwen met je AR-auto via de route die je zelf hebt ingetekend.

Location-based & Mobile

Fairy Tale wint in 2011 een prijs als origineelste toepassing. Het is een mobile augmented reality game waarbij je afgaand op geluiden een prinses vindt, gewoon in je eigen park of tuin. De prinses wordt uiteraard bewaakt door een draak die vuurballen op jou afschiet. Met je mobiele telefoon kop je die weg, verslaat de draak en redt de prinses. Alleen jammer dat het nog slechts een concept is en nog niet af.
Borglar is een speurtocht après la lettre, waarbij bedrijven opdrachten en munten kunnen plaatsen in de virtuele wereld. De virtuele wereld wordt over de reële wereld heen geprojecteerd. Het gaat hier dus om mobiele augmented reality die ook nog eens location-based is. Ik ga ervan uit dat bedrijven deze app ook als white-label kunnen gebruiken voor specifieke campagnes, om hun virtuele wereld niet te hoeven delen met anderen. Qua spel-element ben ik nog niet overtuigd.

Doe-het-zelf

En dan is er, eindelijk, de echte Star Trek Transporter. Je kunt jezelf filmen terwijl je weggebeamd wordt naar verre oorden. Elke trekkie wil natuurlijk zo’n filmpje hebben, maar in de basis is dit hetzelfde idee als het verkleedpartijtje uit 2009. Met dit verschil dat je geen gekke afbeeldingen op je lijf hoeft te plakken natuurlijk, maar rustig voor een poster staat.


Eerlijk gezegd, het valt me nogal tegen wat er aan creatieve en innovatieve spellen beschikbaar is. Fairy Tale is het origineelst met de integratie van navigeren op geluid en het wegkoppen van vuurballen. En waarom is er geen virtueel volleybal waarbij beide spelers met hun mobiele telefoon als speler de bal in de lucht houden? Of een doe-het-zelf kit voor een speurtocht waarbij draken bij jou in de straat verschijnen?

, , , , ,

2 Responses to "6 Augmented Reality Games"

  • Natasja
    21 mei 2012 - 10:38 Reply

    En natuurlijk net als je zo’n blog schrijft kom je een origineel voorbeeld tegen: in ‘Warp Runner’ moet je de echte wereld vervormen om de puzzels op te kunnen lossen. Een soort TIM, The Incredible Machine, maar dan anders.

  • Natasja
    28 september 2012 - 13:37 Reply

    En wat te denken van deze van PendAR. Angry Birds in 3D op je tafel! Wat jammer dat het niet echt op de markt komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>