Ondergedompeld in een wereld van augmented reality. Het is voor ons een dagelijkse bezigheid, we zijn nou eenmaal een bedrijf gespecialiseerd in augmented reality. Toch komt er nu een techniek aan waarin we letterlijk ondergedompeld kunnen worden, waarin de hele wereld om ons heen een grote AR ervaring wordt.

Ondergedompeld in een wereld van augmented reality. Het is voor ons een dagelijkse bezigheid, we zijn nou eenmaal een bedrijf gespecialiseerd in augmented reality. Toch komt er nu een techniek aan waarin we letterlijk ondergedompeld kunnen worden, waarin de hele wereld om ons heen een grote AR ervaring wordt.

SLAM, simultaneous localization and mapping, is een techniek waarbij je telefoon continue bijhoudt in welke richting je kijkt en de augmented toepassing in de wereld om je heen neerzet. Je scant de trigger image, bijvoorbeeld een gebouw of een poster, en vervolgens wordt de hele omgeving ‘ingekleurd’.
Een voorbeeldje: je scant een poster van ‘The Hobbit’ en je ziet Bilbo Baggins uit de poster weglopen. Hij loopt langs je heen en als je je omdraait staat hij achter je te zwaaien. Tenminste, als je via het scherm van je mobiele telefoon kijkt.
Een voorbeeld is het onderstaande spel voor de iPad van 13th Lab.

Elke nieuwe generatie telefoons of tablets wordt weer sterker qua processor capaciteit en geheugen dan de vorige. Ik heb me wel eens afgevraagd wat we daarmee aan moesten. Maar met dit soort toepassingen is het voor mij in ieder geval helemaal duidelijk!
Komend jaar zullen de grotere AR platformen deze vorm van augmented reality al implementeren, zodat deze toepassing voor een breed publiek beschikbaar komt. Wij kunnen niet wachten om hiermee te gaan experimenteren!SLAM, simultaneous localization and mapping, is een techniek waarbij je telefoon continue bijhoudt in welke richting je kijkt en de augmented toepassing in de wereld om je heen neerzet. Je scant de trigger image, bijvoorbeeld een gebouw of een poster, en vervolgens wordt de hele omgeving ‘ingekleurd’.
Een voorbeeldje: je scant een poster van ‘The Hobbit’ en je ziet Bilbo Baggins uit de poster weglopen. Hij loopt langs je heen en als je je omdraait staat hij achter je te zwaaien. Tenminste, als je via het scherm van je mobiele telefoon kijkt.
Een voorbeeld is het onderstaande spel voor de iPad van 13th Lab.

Elke nieuwe generatie telefoons of tablets wordt weer sterker qua processor capaciteit en geheugen dan de vorige. Ik heb me wel eens afgevraagd wat we daarmee aan moesten. Maar met dit soort toepassingen is het voor mij in ieder geval helemaal duidelijk!
Komend jaar zullen de grotere AR platformen deze vorm van augmented reality al implementeren, zodat deze toepassing voor een breed publiek beschikbaar komt. Wij kunnen niet wachten om hiermee te gaan experimenteren!