De onbekendheid van Mobile AR

Mobile augmented reality is natuurlijk helemaal geweldig. Je gebruikt je telefoon om de digitale uitleg van de wereld om je heen te zien. Maar volgens onderzoek van CBS Outdoor kent nog slechts 14% van de mensen deze technologie. Iedereen die het ziet vindt het geweldig, maar hoe zorg je ervoor dat iedereen het ziet?

De onbekendheid van Mobile AR

Mobile augmented reality is natuurlijk helemaal geweldig. Je gebruikt je telefoon om de digitale uitleg van de wereld om je heen te zien. Maar volgens onderzoek van CBS Outdoor kent nog slechts 14% van de mensen deze technologie. Iedereen die het ziet vindt het geweldig, maar hoe zorg je ervoor dat iedereen het ziet?

[youtube_video] 4q4Aew-zx3w [/youtube_video]

Camera in de etalage

In het voorbeeld van Hugo Boss wordt de wereld weer omgedraaid. In plaats van een mobile device wordt er gebruik gemaakt van een camera in een etalage die de kaart scant van de consument. De consument hoeft geen app te downloaden, zelfs zijn mobiele telefoon niet te activeren. De techniek staat in de etalage.

Met dit als eerste contactpunt is de uitleg dat je ook zélf de kaart zo kunt bekijken veel makkelijker geworden. De stap om dan een app te downloaden en jouw ervaring opnieuw te beleven thuis of te delen met anderen is dan veel kleiner. Maar er zijn meer oude AR technieken die in een nieuw jasje gestoken worden.

QR to the rescue

QR codes hebben een veel hoger herkenningspercentage dan augmented reality op dit moment: 54%. Het publiceren van een QR code waarmee de juiste augmented reality app kan worden gedownload heeft dus wel degelijk zin. Het is immers makkelijk om een QR code te scannen met een mobiele telefoon dan om in een app store de naam in te typen van de app die je zoekt.

Hoe lang nog?

Alle belangrijke media technologieën van de laatste jaren hebben pas het tipping point van 18% marktpenetratie bereikt nádat de consument in de gelegenheid werd gesteld om zelf content te maken. Denk daarbij aan audiocassettebandjes, videorecorders, DVD’s, maar ook websites! De enorme explosie aan content op het internet kan alleen dankzij alle hobbyisten die content hebben gecreëerd.

Als we willen dat augmented reality als technologie doorbreekt, dan moet in principe iedereen in staat zijn om zijn eigen digitale content aan de werkelijkheid toe te voegen, zijn eigen augmented reality te produceren. De apps die daarvoor gaan zorgen staan te trappelen om op de markt te komen.

[youtube_video] 4q4Aew-zx3w [/youtube_video]

Camera in de etalage

In het voorbeeld van Hugo Boss wordt de wereld weer omgedraaid. In plaats van een mobile device wordt er gebruik gemaakt van een camera in een etalage die de kaart scant van de consument. De consument hoeft geen app te downloaden, zelfs zijn mobiele telefoon niet te activeren. De techniek staat in de etalage.

Met dit als eerste contactpunt is de uitleg dat je ook zélf de kaart zo kunt bekijken veel makkelijker geworden. De stap om dan een app te downloaden en jouw ervaring opnieuw te beleven thuis of te delen met anderen is dan veel kleiner. Maar er zijn meer oude AR technieken die in een nieuw jasje gestoken worden.

QR to the rescue

QR codes hebben een veel hoger herkenningspercentage dan augmented reality op dit moment: 54%. Het publiceren van een QR code waarmee de juiste augmented reality app kan worden gedownload heeft dus wel degelijk zin. Het is immers makkelijk om een QR code te scannen met een mobiele telefoon dan om in een app store de naam in te typen van de app die je zoekt.

Hoe lang nog?

Alle belangrijke media technologieën van de laatste jaren hebben pas het tipping point van 18% marktpenetratie bereikt nádat de consument in de gelegenheid werd gesteld om zelf content te maken. Denk daarbij aan audiocassettebandjes, videorecorders, DVD’s, maar ook websites! De enorme explosie aan content op het internet kan alleen dankzij alle hobbyisten die content hebben gecreëerd.

Als we willen dat augmented reality als technologie doorbreekt, dan moet in principe iedereen in staat zijn om zijn eigen digitale content aan de werkelijkheid toe te voegen, zijn eigen augmented reality te produceren. De apps die daarvoor gaan zorgen staan te trappelen om op de markt te komen.