Dat zowel virtual reality (VR) als augmented reality (AR) flink qua populariteit aan het groeien is, is goed terug te zien in de samenleving. Ja, ook in Nederland. Zo kwam Albert Heijn dit jaar met de Dinoplaatjes actie en was menig jongere deze zomer op straat te vinden om Pokémon GO  te spelen. Echter is de populariteit niet het enige dat stijgt; ook de omzet en de mogelijkheden van deze technologieën stijgen. En dat zal het blijven doen.

In 2020…

Zo blijkt uit een onderzoeksrapport van IDC  van augustus dit jaar dat verwacht wordt dat VR en AR in 2020 een totale omzet van $162 miljard zullen hebben. Dit ten opzichte van een omzet van $5,2 miljard dit jaar. Hierbij zal meer dan de helft komen door de verkoop van VR en AR hardware.

Denk bij VR hier aan VR-brillen, goede computers die de VR software aankunnen en allerlei accessoires die de VR beleving zo compleet mogelijk maken. Zo zijn verschillende bedrijven al ver met het ontwikkelen van VR handschoenen en zijn er zelfs plannen voor complete VR bodysuits. In 2020 zal VR wellicht met het gehele lichaam en alle zintuigen ervaren kunnen worden, waardoor het niet meer voelt alsof je in een virtuele ‘andere’ wereld bent.

71

(Virtual reality bodysuit door Tesla Studios)

Voor AR ligt het qua hardware iets anders. Momenteel zijn veel AR concepten namelijk gewoon via smartphones te gebruiken, devices die een grote doelgroep tot zijn beschikking heeft en die niet per se voor het gebruik van AR aangeschaft worden. Maar ook hier zijn ontwikkelingen. Waar de Google Glass in 2014 geen succes was, lijkt er veel potentie te zijn voor nieuwe AR brillen als de Hololens van Microsoft en de minder futuristische Shima bril van LAFORGE.

Wie weet hebben we in 2020 smartphones of smart devices met ingebouwde AR camera’s en zijn AR brillen wellicht niet meer zo’n science fiction scenario. Dan zouden we, zoals de visualisatie van Magic Leap aan het begin van dit artikel, notificaties, agenda’s en zoekopdrachten op ons bureau zien verschijnen.

laforges-shima-smartglasses-are-everything-google-glass-failed-be.w1456

(De natuurlijke Shima bril (rechts afgebeeld) ten opzichte van een meer opzichtige AR bril)

Van game tot dagelijks gebruik

In het IDC onderzoeksrapport wordt ook gesproken over de verwachting dat AR systemen meer zullen bijdragen aan de verwachte omzet van 2020 dan VR systemen. Dit is goed te begrijpen om drie duidelijke redenen: 1. de kosten van hardware, 2. de groeipotentie van AR in andere sectoren en 3. de mogelijkheid tot sociaal contact met AR.

De kosten van hardware

Eerdergenoemde hardware van beide technologieën toont ook de keerzijde van de medaille, voornamelijk voor VR. Voor het gebruik van VR is nou eenmaal meer (dure) hardware nodig. Zoals eerder genoemd heb je voor optimaal VR gebruik minimaal een bril, een goed werkende pc, een tracking system en eventuele accessoires zoals controllers nodig. Daarnaast zijn er nog talloze andere accessoires in ontwikkeling, om de VR beleving zo compleet mogelijk te maken, zoals platformen waardoor men ‘door de VR wereld rond kan lopen’ of een VR rugzak, waardoor men ook niet meer vastzit aan de computer.

Huidige AR toepassingen worden voornamelijk ontwikkeld voor het gebruik via een smartphone of tablet, wat deze technologie al toegankelijker en dus goedkoper maakt voor een grotere groep mensen. Uiteraard zijn AR brillen ook prijzig, maar zulke devices zijn momenteel ‘optioneel’ voor het gebruik van AR.

Groeipotentie van AR in andere sectoren

Daarnaast is vaak te zien dat nieuwe technologieën eerst in de gamingbranche opkomen. Dit om mensen op een speelse en aangename manier kennis te laten maken met de technologie. De eerdergenoemde Dinoplaatjes van Albert Heijn zijn hier een goed voorbeeld van. De actie zorgden namelijk voor bekendheid van VR en AR bij het grote publiek, de zogenaamde early en late majority.

Daar waar zowel VR als AR groeimogelijkheden hebben om uit die gamingbranche en in andere sectoren te komen, lijkt AR toch meer potentie te hebben om in het dagelijks leven gebruikt te gaan worden. Natuurlijk biedt VR momenteel ook veel meer dan alleen een game, denk aan bedrijfstrainingen en zelfs maatschappelijke zaken, zoals een VR cursus voor jongeren met autisme die hen leert om te gaan met de wereld om zich heen.

shaper_origin_2

(De Shaper Origin helpt door middel van AR met het uitsnijden van hout)

Toch blijft VR altijd een andere wereld en is het daardoor moeilijker te implementeren in de realiteit (en dus het dagelijks leven). Door het feit dat bij AR de werkelijkheid blijft bestaan, zullen toepassingen in meerdere sectoren mogelijk zijn. Zo kan het gebruikt worden in de logistiek, in het bedrijfsleven, in de reisbranche en zelfs tijdens het klussen.

Mogelijkheid tot sociaal contact met AR

Tim Cook, CEO van Apple, noemde deze belangrijke factor ook in een recent interview. Daar waar men door middel van VR helemaal afgesloten wordt van de buitenwereld, en van elkaar, is er voor AR meer mogelijkheid tot sociaal contact.

“But my own view is that augmented reality is the larger of the two, probably by far, because this gives the capability for both of us to sit and be very present, talking to each other, but also have other things for both of us to see.” – Tim Cook

Iets wat Meron Gribetz in zijn TED talk over de Meta ook al bevestigde. AR geeft toegang tot sociale innovatie en verbondenheid met anderen.

Al met al hebben beide technologieën indrukwekkende groeimogelijkheden. VR vooral in gaming en entertainment en AR vooral in het dagelijks leven. Maar hoe de wereld er in 2020 daadwerkelijk uit gaat zien? Dat kunnen we tot nu toe alleen maar voorspellen.